Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Proper Project Solutions

Artikel 1: Toepasselijkheid

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen die Proper Project Solutions doet, op alle overeenkomsten die hij sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn. Opdrachtnemer kan ten aller tijden deze voorwaarden inzien of nalezen op de website van PPSL. Ook zijn deze voorwaarden op te vragen via proper@ppsl.nl

1.2 Proper Project Solutions wordt aangeduid als opdrachtnemer of als PPSL. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever.

1.3 Bij strijdigheid tussen de inhoud van de tussen opdrachtgever en PPSL gesloten overeenkomst en deze voorwaarden, gaan de bepalingen uit deze overeenkomst voor.

Artikel 2: Offertetraject

2.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend.

2.2 Als opdrachtgever aan PPSL gegevens, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag PPSL uitgaan van de juistheid en volledigheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.

2.3 De in de aanbieding genoemde prijzen zijn gebaseerd op levering af fabriek. De prijzen zijn exclusief omzetbelasting tenzij anders overeengekomen.

2.4 Als opdrachtgever de aanbieding van PPSL niet aanvaardt, heeft PPSL het recht alle kosten die hij heeft gemaakt om zijn aanbieding te doen bij opdrachtgever in rekening te brengen, tenzij anders overeengekomen.

2.5 Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van PPSL krijgt als deze geen betrekking hebben op de opdracht.

2.6 Als opdrachtgever aan PPSL gegevens, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag PPSL bij de uitvoering van de overeenkomst uitgaan van de juistheid en volledigheid van al deze gegevens en tekeningen.

2.7 Opdrachtgever vrijwaart PPSL voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens opdrachtgever verstrekte adviezen, tekeningen, berekeningen, ontwerpen, materialen, monsters, modellen en dergelijke.

Artikel 3: Levertijd / uitvoeringsperiode

3.1 De levertijd en/of uitvoeringsperiode worden door PPSL bij benadering vastgesteld.

3.2 Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat PPSL ervan uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.

3.3 De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaan pas in wanneer over alle commerciële en technische details overeenstemming is bereikt, en alle noodzakelijke gegevens, definitieve en goedgekeurde tekeningen en dergelijke in het bezit zijn van PPSL, de eventueel overeengekomen aanbetaling is ontvangen en aan alle noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.

3.4 a. Als er sprake is van andere omstandigheden dan bij PPSL bekend waren toen hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode vaststelde, kan hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengen met de tijd die hij nodig heeft om de opdracht onder deze omstandigheden uit te voeren. Als de werkzaamheden niet in de planning van PPSL kunnen worden ingepast, zullen deze worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat.

3.4 b. Als er sprake is van meerwerk worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die PPSL nodig heeft om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van PPSL kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat.

3.4 c. Als er sprake is van opschorting van verplichtingen door PPSL worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de duur van de opschorting. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van PPSL kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat.

3.5. Opdrachtgever is gehouden alle kosten die opdrachtnemer maakt als gevolg van een vertraging in de levertijd en/of uitvoeringsperiode zoals vermeld in lid 4 van dit artikel te voldoen.

3.6 Overschrijding van de levertijd en/of uitvoeringsperiode geeft in geen geval recht op schadevergoeding of ontbinding.

Artikel 4: Risico-overgang

4.1 Levering vindt plaats af fabriek, vestigingsplaats opdrachtnemer,  Het risico van de geleverde artikelen gaat over op het moment dat PPSL deze ter beschikking stelt aan opdrachtgever.

4.2 Ongeacht het bepaalde in lid 1 van dit artikel kunnen opdrachtgever en PPSL overeenkomen dat PPSL voor het transport van de te leveren artikelen zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust in dat geval op opdrachtgever. Opdrachtgever kan zich tegen deze risico’s verzekeren.

4.3 Als sprake is van inruil en opdrachtgever (in afwachting van aflevering van de nieuwe artikelen) de in te ruilen artikelen onder zich houdt, blijft het risico van de in te ruilen artikelen bij opdrachtgever tot het moment dat hij deze in het bezit heeft gesteld van PPSL. Als opdrachtgever de in te ruilen artikelen niet retour kan leveren in de staat waarin deze verkeerden toen de overeenkomst werd gesloten, kan PPSL de overeenkomst ontbinden.

Artikel 5: Prijswijziging

5.1. PPSL mag een stijging van kostprijsbepalende factoren die is opgetreden na het sluiten van de overeenkomst aan opdrachtgever doorberekenen.

5.2. Opdrachtgever is gehouden de prijsstijging zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar keuze van PPSL op een van de onderstaande momenten te voldoen: a. als de prijsstijging zich voordoet; b. tegelijk met betaling van de hoofdsom; c. bij de eerstvolgende overeengekomen betalingstermijn.

Artikel 6: Overmacht

6.1. PPSL heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten als hij door overmacht tijdelijk is verhinderd zijn contractuele verplichtingen jegens opdrachtgever na te komen.

6.2. Onder overmacht wordt onder meer verstaan de omstandigheid dat leveranciers, onderaannemers van PPSL of door PPSL ingeschakelde transporteurs niet of niet tijdig (kunnen) voldoen aan hun verplichtingen, het weer, aardbevingen, brand, stroomstoring, verlies, diefstal of verloren gaan van gereedschappen of materialen, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen.

6.3. PPSL is niet meer bevoegd tot opschorting als de tijdelijke onmogelijkheid tot nakoming van de opdracht meer dan zes maanden heeft geduurd. Opdrachtgever en PPSL kunnen de overeenkomst na afloop van deze termijn met onmiddellijke ingang beëindigen, maar uitsluitend voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen.

6.4. Indien er sprake is van overmacht en nakoming van de opdracht blijvend onmogelijk is of wordt, dan zijn beide partijen gerechtigd om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen.

6.5. Partijen hebben geen recht op vergoeding van de als gevolg van de opschorting of de beëindiging in de zin van dit artikel geleden of te lijden schade.

Artikel 7: Wijzigingen in het werk

7.1. Wijzigingen van de opdracht resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als: a. er sprake is van een wijziging in het ontwerp b. de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid; c. geschatte hoeveelheden van de materialen die moeten worden ingekocht  meer dan 10% afwijken.

7.2. Meerwerk wordt berekend op basis van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht. Minderwerk wordt verrekend op basis van de prijsbepalende factoren die golden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

7.3. Opdrachtgever is gehouden de prijs van het meerwerk zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar keuze van PPSL op een van de onderstaande momenten te voldoen: a. als het meerwerk zich voordoet; b. tegelijk met betaling van de hoofdsom.

Artikel 8: Uitvoering van het werk op locatie

8.1. Bij werk op locatie zorgt opdrachtgever er voor dat PPSL zijn werkzaamheden ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten en dat alle afgesproken (mondeling of schriftelijk) voorzieningen zijn getroffen voordat de werkzaamheden worden verricht, en dat hij bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de beschikking krijgt over de benodigde voorzieningen, zoals: a. gas, water en elektriciteit; b. verwarming; c. afsluitbare droge opslagruimte; d. op grond van de Arbowet en -regelgeving voorgeschreven voorzieningen.

8.2 Bij eventueel montagewerk of bij werk op locatie moet de opdrachtgever er voor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren tijdig zijn verkregen. Opdrachtgever is verplicht op eerste verzoek van PPSL een afschrift van de hiervoor genoemde bescheiden aan hem toe te zenden

Artikel 9: Oplevering van het werk

9.1. De staaldelen/geleverde artikelen worden als opgeleverd beschouwd in de volgende gevallen: a. als opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd (mondeling of schriftelijk) ; b. als de staaldelen/geleverde artikelen door opdrachtgever in gebruik zijn genomen. Neemt opdrachtgever een deel van het werk in gebruik dan wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd;  c. als opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of na geleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan, mochten er kleine gebreken zijn dan moet opdrachtgever ervoor zorgen dat PPSL deze binnen 30 dagen na ingebruikname kan herstellen of vervangen.

9.2. Keurt opdrachtgever het werk niet goed dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar te maken aan PPSL. Opdrachtgever dient PPSL in de gelegenheid te stellen het werk alsnog op te leveren. Schriftelijk kenbaar maken kan via proper@ppsl.nl

9.3. Zolang de staaldelen/geleverde artikelen niet door de opdrachtgever zijn goedgekeurd en zolang de betaling niet is voldaan, blijft het geleverde eigendom van PPSL en mag hij deze ook weer terugvorderen/ophalen.

9.3. Opdrachtgever vrijwaart PPSL voor aanspraken van derden voor schade aan niet opgeleverde delen van het werk veroorzaakt door het gebruik van reeds opgeleverde delen van het werk.

Artikel 10: Aansprakelijkheid

10.1. In geval van een toerekenbare tekortkoming is PPSL gehouden zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen.

10.2. De verplichting tot schadevergoeding van PPSL op grond van welke wettelijke grondslag ook, is beperkt tot die schade waartegen PPSL uit hoofde van een door of ten behoeve van hem gesloten verzekering verzekerd is, maar is nooit hoger dan het bedrag dat in het betreffende geval door deze verzekering wordt uitbetaald.

10.3. Als PPSL om welke reden dan ook geen beroep kan doen op de beperking van lid 2 van dit artikel, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal 15% van de totale opdrachtsom (exclusief btw). Als de overeenkomst bestaat uit onderdelen of deelleveringen, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal 15% (exclusief btw) van de opdrachtsom van dat onderdeel of die deellevering.

10.4. Niet voor vergoeding in aanmerking komt: a. gevolgschade. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan stagnatieschade, productieverlies, gederfde winst, transportkosten en reis- en verblijfkosten. Opdrachtgever kan zich indien mogelijk tegen deze schade verzekeren; b. opzichtschade. Onder opzichtschade wordt onder andere verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar wordt gewerkt. Opdrachtgever kan zich desgewenst tegen deze schade verzekeren; c. schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van hulppersonen of niet leidinggevende ondergeschikten van PPSL.

10.5. PPSL is niet aansprakelijk voor schade aan door of namens opdrachtgever aangeleverd materiaal als gevolg van een niet deugdelijk uitgevoerde bewerking.

10.6. Opdrachtgever vrijwaart PPSL voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product dat door opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (mede) bestond uit door PPSL geleverde staaldelen, producten en/of materialen. Opdrachtgever is gehouden alle voor PPSL in dit verband geleden schade waaronder de (volledige) kosten van verweer te vergoeden.

Artikel11: Rechten van intellectuele eigendom

11.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt PPSL de auteursrechten en alle rechten van industriële eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, (proef)modellen en dergelijke.

11.2 De rechten op de in lid 1 van dit artikel genoemde gegevens blijven eigendom van PPSL ongeacht of aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan door PPSL kosten in rekening zijn gebracht. Deze gegevens mogen zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van PPSL niet worden gekopieerd, gebruikt of aan derden getoond. Opdrachtgever is aan PPSL per overtreding van deze bepaling een direct opeisbare boete verschuldigd van € 10.000,-. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

11.3 Opdrachtgever moet de aan hem verstrekte gegevens als bedoeld in lid 1 van dit artikel op eerste verzoek binnen een door PPSL gestelde termijn retourneren aan PPSL. Bij overtreding van deze bepaling is opdrachtgever aan PPSL een direct opeisbare boete verschuldigd van € 250,- per dag. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

Artikel 12: Garantie en overige aanspraken

12.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen staat PPSL voor een periode van zes maanden na (op)levering in voor de goede uitvoering van de geleverde staaldelen/artikelen. Als een afwijkende garantietermijn is overeengekomen, zijn de overige leden van dit artikel eveneens van toepassing.

12.2. Als de geleverde artikelen/staaldelen niet deugdelijk zijn geweest, zal PPSL de keuze maken of hij deze alsnog deugdelijk uitvoert of opdrachtgever crediteert voor een evenredig deel van de factuur. Kiest PPSL voor het alsnog deugdelijk uitvoeren van de geleverde artikelen/staaldelen, dan bepaalt hij zelf de wijze en het tijdstip van uitvoering. Bestonden de artikelen/staaldelen uit het bewerken van door opdrachtgever aangeleverd materiaal, dan dient opdrachtgever voor eigen rekening en risico nieuw materiaal aan te leveren.

12.3. Staaldelen, artikelen of materialen die door PPSL worden hersteld of vervangen, moeten door opdrachtgever aan PPSL worden retour gezonden.

12.4. Voor rekening van opdrachtgever komen: a. alle transport- of verzendkosten; b. kosten voor demontage en montage; c. reis- en verblijfkosten.

12.5. Opdrachtgever moet PPSL in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de bewerking opnieuw uit te voeren.

12.6. Opdrachtgever kan alleen een beroep doen op garantie nadat hij aan al zijn verplichtingen ten opzichte van opdrachtnemer heeft voldaan.

12.7. a. Geen garantie wordt gegeven als gebreken het gevolg zijn van: normale slijtage; onoordeelkundig gebruik; niet of onjuist uitgevoerd onderhoud; installatie, montage, wijziging of reparatie door opdrachtgever of door derden; gebreken aan of ongeschiktheid van zaken afkomstig van, of voorgeschreven door opdrachtgever; gebreken aan of ongeschiktheid van door opdrachtgever gebruikte materialen of hulpmiddelen.

12.7. b. Geen garantie wordt gegeven op: geleverde zaken die niet nieuw waren op het moment van levering; het keuren en repareren van zaken van opdrachtgever; onderdelen waarvoor fabrieksgarantie is verleend.

12.8. Het bepaalde in de leden 2 t/m 7 van dit artikel is van overeenkomstige toepassing bij eventuele aanspraken van opdrachtgever op grond van wanprestatie, non-conformiteit of welke andere grondslag dan ook.

Artikel 13: Klachtplicht

13.1. Opdrachtgever kan op een gebrek in de staaldelen/artikelen geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken schriftelijk bij PPSL heeft geklaagd, dit kan via mail naar proper@ppsl.nl

13.2. Opdrachtgever moet klachten over de hoogte van het factuurbedrag, op straffe van verval van alle rechten, binnen de betalingstermijn schriftelijk bij PPSL hebben ingediend. Bij PPSL moet opdrachtgever uiterlijk binnen dertig dagen na factuurdatum schriftelijk hebben geklaagd, dit kan via mail naar proper@ppsl.nl.

Artikel 14: Niet afgenomen zaken

14.1. Opdrachtgever is verplicht na afloop van de levertijd en/of uitvoeringsperiode de zaak of zaken die onderwerp zijn van de overeenkomst op de overeengekomen plaats af te nemen.

14.2. Opdrachtgever dient alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs van hem kan worden verwacht teneinde PPSL tot aflevering van de artikelen/staaldelen in staat te stellen.

14.3. Niet afgenomen zaken worden voor rekening en risico van opdrachtgever opgeslagen bij PPSL.

14.4. Bij overtreding van het bepaalde uit de leden 1 en/of 2 van dit artikel is opdrachtgever aan PPSL een boete verschuldigd van € 250,- per dag met een maximum van € 25.000,-. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

Artikel 15: Betaling

15.1. Betaling wordt gedaan door de opdrachtgever op een door PPSL aan te wijzen rekening.

15.2. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling als volgt plaats:

a. bij directe verkoop :contant of via pin;

b. bij termijnbetaling: 40% van de totale prijs bij aanvang van de opdracht; 60 % binnen 30 dagen na factuurdatum.

 c. in alle overige gevallen binnen dertig dagen na factuurdatum.

15.3. Als opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet nakomt is hij verplicht om, in plaats van betaling van de overeengekomen geldsom, te voldoen aan een verzoek van opdrachtnemer om inbetalinggeving.

15.4. Het recht van opdrachtgever om zijn vorderingen op PPSL te verrekenen of om op te schorten is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van PPSL of de wettelijke schuldsanering op PPSL van toepassing is.

15.5. Ongeacht of PPSL de overeengekomen prestatie volledig heeft uitgevoerd, is alles wat opdrachtgever uit hoofde van de overeenkomst aan hem verschuldigd is of zal zijn onmiddellijk opeisbaar als: a. een betalingstermijn is overschreden; b. het faillissement of de surseance van betaling van opdrachtgever is aangevraagd; c. beslag op zaken of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd; d. opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd; e. opdrachtgever (natuurlijk persoon) het verzoek doet te worden toegelaten tot de wettelijke schuldsanering, onder curatele wordt gesteld of is overleden.

15.6. Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn, is opdrachtgever direct rente aan PPSL verschuldigd. De rente bedraagt 4% per jaar, maar is gelijk aan de wettelijke rente als deze hoger is. Bij de renteberekening wordt een gedeelte van de maand gezien als een volle maand.

Artikel 16: Zekerheden

16.1. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is opdrachtgever verplicht op eerste verzoek van PPSL een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Als opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. PPSL heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op opdrachtgever te verhalen.

16.2. PPSL blijft eigenaar van geleverde zaken zolang opdrachtgever: a. tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze of andere overeenkomsten; b. vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boete, rente en kosten, niet heeft voldaan.

16.3. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of vervreemden.

16.4. Nadat PPSL zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever zal daartoe alle medewerking verlenen.

16.5. Opdrachtnemer heeft op alle zaken die hij uit welke hoofde ook onder zich heeft of zal krijgen en voor alle vorderingen die hij op opdrachtgever heeft of mocht krijgen ten opzichte van een ieder die daarvan afgifte verlangt een pandrecht en een retentierecht.

16.6. Als opdrachtgever, nadat de zaken conform de overeenkomst door PPSL aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze zaken als opdrachtgever zijn verplichtingen uit een later gesloten overeenkomst niet nakomt.

Artikel 17: Beëindiging van de overeenkomst

17.1 Als opdrachtgever de overeenkomst wil beëindigen zonder dat er sprake is van een tekortkoming van PPSL en indien PPSL hiermee instemt, dan wordt de overeenkomst met wederzijds goedvinden beëindigd. PPSL heeft in dat geval recht op vergoeding van alle vermogensschade zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten.

17.2 Bij producten afgenomen door consumenten (niet zakelijk): De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. PPSL mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

 17.3 Bij producten afgenomen door niet zakelijke consumenten : De consument betaalt de retourkosten bij het retourneren van een product. Wanneer een product geruild dient te worden draagt de consument de kosten voor de retourzending, en PPSL de kosten om het nieuwe product naar de consument te sturen.

17.4: Bij producten die speciaal in opdracht en op maat gemaakt zijn voor een consument is het niet toegestaan om deze producten te retourneren, tenzij er een gebrek is geconstateerd bij de aflevering.

Artikel 18: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

18.1. Het Nederlands recht is van toepassing.

18.2. Alleen de Nederlandse burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van PPSL neemt kennis van geschillen, tenzij dit in strijd is met het dwingend recht. PPSL mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.